Rautateiden yhdysliikenne avautunut kilpailulle – Fenniarail lisää kapasiteettia

(tiedote 23.12.2016)

 

Suomen ja Venäjän välinen rautateiden yhdysliikenne avautui kilpailulle 22.12.2016. Liikennöinti on aiemmin ollut VR:n yksinoikeus. Fenniarail Oy vastaa markkinan muutokseen hankkimalla kaksi uutta tavaraliikenneveturia tšekkiläiseltä CZ Lokolta.

 

Kaikki suomalaiset rautatieyritykset voivat nyt hoitaa Suomen ja Venäjän välistä yhdysliikennettä Suomen rataverkolla. Yhdysliikenteessä kuljetuksen lähtö- tai päätepiste on Venäjällä tai maassa, johon on yhteys Venäjän rataverkolta. Suomeen tuodaan Venäjältä raaka-aineita teollisuudelle sekä transitoliikenteen tuotteita. Suomesta viedään Venäjälle rautateitse kulutustavaroita sekä metsäteollisuuden tuotteita.

 

”Suomen rautatiemarkkina on muuttumassa markkinalähtöiseksi. Uusi tilanne Venäjän liikenteessä on lisännyt asiakkaiden mielenkiintoa uutta toimijaa kohtaan. Fenniarailin lisäpanostus uusiin vetureihin parantaa yhtiön kilpailukykyä”, toteaa Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

 

Uudet veturit ovat saman tyyppisiä kuin Fenniarailin nykyiset veturit. ”Käyttökokemukset vetureista ovat hyviä. Veturit vastaavat käyttö- ja ympäristöominaisuuksiltaan tämän päivän haasteisiin. Veturit toimivat Suomen vaativissa olosuhteissa”, sanoo Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo. Uudet veturit ovat kuusiakselisia dieselvetureita. Veturin moottori täyttää IIIA –ympäristöluokituksen. Vetokyvyltään veturit ovat vahvimmat Suomessa.

 

Lisätietoja:

 

Fenniarail Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, 040 749 3069

 

Fenniarail Oy on ensimmäinen suomalainen yksityinen rautatieoperaattori. Fenniarailin omistajina on suomalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Fenniarail tarjoaa kilpailukykyisiä rautatiekuljetuksia asiakasyrityksilleen.

www.fenniarail.fi

 

Voit ladata oheiset veturien kuvat julkaisua varten. Julkaisun yhteydessä mainittava © Fenniarail, valokuvaaja Aleksanteri Sumiloff

Anssi Heinonen Fenniarail Oy:n talouspäälliköksi

Anssi Heinonen on aloittanut 5.9.2016 Fenniarail Oy:n talouspäällikkönä. Anssi on aiemmin toiminut talouspäällikkönä ja muissa taloushallinnon tehtävissä logistiikka-alalla.

 

 

Anssi Heinonen

Fenniarail suorittaa koeajoja Liikennevirastolle

(tiedote 26.08.2016)

 

Fenniarail Oy suorittaa Liikenneviraston toimeksiannosta kulunvalvontalaitteiston koeajoja osana Kemijärvi – Laajakangas –hanketta. Koeajo toteutetaan Fenniarailin kalustolla ja henkilöstöllä elo-lokakuussa 2016. Liikennevirasto ja Fenniarail tekivät sopimuksen koeajoista tarjouskilpailun pohjalta.

 

”Olemme tyytyväisiä, että pystymme tarjoamaan palveluitamme kilpailijoitamme edullisemmin. Tämä on jälleen uusi päänavaus rautatiemarkkinoilla”, toteaa Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

 

Lisätietoja:

 

Fenniarail Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, 040 749 3069

 

Fenniarail Oy on aloittanut kuljetukset Lappi Timber Oy:n tuotantolaitoksilta

(tiedote 28.07.2016)

 

Fenniarail Oy on aloittanut kaupalliset rautatiekuljetukset Lappi Timber Oy:n tuotantolaitoksilta Kemijärveltä Ouluun ja Kotkaan. Lappi Timber on Keitele Forest Oy:n tytäryhtiö. Ensimmäinen juna lastattiin Kemijärvellä keskiviikkona 27.7.2016.

 

Fenniarail on kevään ja kesän kuluessa ajanut yksittäisiä rautatiekuljetuksia. Nyt alkanut liikenne Kemijärveltä on säännöllistä liikennettä. Liikenteen määrän on tarkoitus kasvaa vaiheittain vuosien 2016 ja 2017 aikana.

 

Keitele Groupin sahaliiketoiminnan johtaja Matti Kylävainio: ”Lappi Timber Oy investoi syksyn aikana kapasiteetin nostoon. Uusi kapasiteetti on  300.000 m3 vuodessa, mikä on kaksinkertainen tämänhetkiseen kapasiteettiin verrattuna. Fenniarailin kuljetukset tuovat kaivattua tasaisuutta logistiikkaan. Rautatiekuljetusten ympäristöystävällisyys ja tehokkuus sopivat hyvin yhteen Keitele Groupin arvoihin.”

 

”Suomalaisella teollisuudella on vihdoin vaihtoehto rautatiekuljetuksissa. Olemme tyytyväisiä siitä, että voimme parantaa teollisuuden kilpailukykyä tarjoamalla uusia logistisia ratkaisuja”, toteaa Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

 

”Keitele Group on investoinut ennakkoluulottomasti uuteen tuotantoon hankalassa taloudellisessa tilanteessa ja markkinoinut menestyksekkäästi tuotteitaan ulkomaille. Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana luomassa suomalaista menestystä”, sanoo Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

 

Lisätietoja:

 

Keitele Group, Lappi Timber Oy, johtaja Matti Kylävainio, 040 502 4717

Fenniarail Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, 040 749 3069

 

Keitele Group on vuonna 1981 perustettu perheyritys, josta on kasvanut yksi Suomen suurimmista mekaanisen puunjalostuksen toimijoista. Kemijärvellä sijaitseva Lappi Timber Oy ja Keitele Wood Products Oy valmistavat pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille Aurorazai-tuotemerkillä. www.keitelegroup.fi

 

Fenniarail Oy on ensimmäinen suomalainen yksityinen rautatieoperaattori. Fenniarailin omistajina on suomalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Fenniarail tarjoaa kilpailukykyisiä rautatiekuljetuksia asiakasyriityksilleen. www.fenniarail.fi

 

Uusi veturimme nähtävänä Helsingissä perjantaina 22.1. 2016

(tiedote 18.01.2016)

 

Fenniarailin uusi Dr 18 –veturi on nähtävänä
22.1.2016  klo 10:30 – 12:30 Helsingin rautatieaseman raiteella 11.

Tule katsomaan miltä Suomen vahvin veturi näyttää!

Lappi Timber Oy allekirjoittanut kuljetussopimuksen Fenniarail Oy:n kanssa

(tiedote 18.01.2016)

 

Keitele Forest Oy:n tytäryhtiö Lappi Timber Oy on tehnyt kuljetussopimuksen Fenniarail Oy:n kanssa rautatiekuljetuksista Lappi Timberin Kemijärven tuontantolaitokselta satamiin. Sopimuksen mukaiset kuljetukset alkavat vuoden 2016 ensimmäisellä vuosipuoliskolla, kun Lappi Timber Oy:n rakenteilla oleva uusi lastausraide valmistuu.

 

Keitele Group valmistaa Kemijärvellä pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille. Tehdas on aloittanut toimintansa vuoden 2015 alussa.

 

“Kemijärvi sijaitsee kaukana markkinoista ja tarvitsemme kilpailukykyisen kuljetusratkaisun. Kemijärvi –projektin alusta alkaen mahdollisuus rautatiekuljetuksiin on ollut keskeisessä roolissa ja nyt tehdyllä sopimuksella turvaamme toimitusketjun tehokkuuden”, perustelee Keitele Groupin sahaliiketoiminnan johtaja Matti Kylävainio.

 

“Sopimus on merkittävä Fenniarailille. Tämä on konkreettinen näyttö siitä, että saamme uutta tavaravirtaa rautateille. Se on turvallinen vaihtoehto ja pienentää tuotteen ympäristöjalanjälkeä”, vahvistaa Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

 

“Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme osaltamme tukea menestyneen suomalaisen perheyrityksen uutta liiketoimintaa tarjoamalla kilpailukykyisiä kuljetuksia”, toteaa Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

 

Lisätietoja:

 

Keitele Group, Lappi Timber Oy, johtaja Matti Kylävainio, 040 502 4717

Fenniarail Oy, toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, 040 749 3069

 

Keitele Group on vuonna 1981 perustettu perheyritys, josta on kasvanut yksi Suomen suurimmista mekaanisen puunjalostuksen toimijoista. Kemijärvellä sijaitseva Lappi Timber Oy ja Keitele Wood Products Oy valmistavat pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille Aurorazai-tuotemerkillä. www.keitelegroup.fi

 

Fenniarail Oy on ensimmäinen suomalainen yksityinen rautatieoperaattori. Fenniarailin omistajina on suomalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä. Fenniarail tarjoaa kilpailukykyisiä rautatiekuljetuksia asiakasyriityksilleen. www.fenniarail.fi

 

Tapani Parviainen Fenniarail Oy:n kalustopäälliköksi

Tapani Parviainen on nimitetty Fenniarail Oy:n kalustopäälliköksi 1.8.2015 alkaen.
Hän siirtyy tehtävään Destia Rail Oy:n palveluksesta.

 

Hannu Lehikoinen on nimitetty liikennepäälliköksi. Hän on toiminut tähän saakka Fenniarailin kehittämispäällikkönä.

 

Toivotamme onnea molemmille uusissa tehtävissään.

Tapani Parviainen

Fenniarailille toimilupa

(tiedote 26.03.2015)

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on tänään myöntänyt Fenniarail Oy:lle toimiluvan rautatieliikenteen harjoittamiseen Suomen rataverkolla. Fenniaraililla oli jo aiemmin Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi:n myöntämä turvallisuustodistus. Fenniarailin lisäksi toimiluvan ovat saaneet VR ja Ratarahti Oy.

Kimmo Rahkamo

toimitusjohtaja

Fenniarail Oy

Ratavartijankatu 2

00520  HELSINKI

040 749 3069

kimmo.rahkamo@fenniarail.fi

www.fenniarail.fi

 

Fenniarailille kolme veturia

(tiedote 25.11.2014)

 

Uusi askel kohti yksityistä raideliikennettä

 

Fenniarail Oy on solminut toimitussopimuksen kolmesta dieselveturista tšekkiläisen CZ Loko a.s.:n kanssa. Veturit toimitetaan Fenniarailille ensi vuoden syksyllä, jolloin yritys aloittaa tavaraliikenteen Suomen rautateillä.

 

”Pitkään jatkunut epävarmuus Suomen olosuhteisiin soveltuvan kaluston saatavuudesta on nyt päättynyt. Tšekkiläinen kumppanimme on valmistanut vetureita 160 vuotta ja heillä on kokemusta eri raideleveyksiin ja eri ilmasto-olosuhteisiin valmistetuista vetureista. Näiden veturien avulla pääsemme aloittamaan tavaraliikenteen Suomen rataverkolla vuonna 2015”, Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo toteaa.

 

Fenniarailin veturien moottorit valmistaa Caterpillar ja ne täyttävät nykyaikaiset päästömääräykset. Vetokyky on suurempi ja päästöt alhaisemmat kuin minkään muun dieselveturin Suomessa.

 

"Toimintamme nojaa ympäristöystävällisyyteen, turvallisuuteen ja taloudellisuuteen, joiden avulla tarjoamme kotimaiselle teollisuudelle kilpailukykyisen kuljetusmuodon, esimerkiksi suoria yhteyksiä tuotantolaitoksilta vientisatamiin”, sanoo Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.

 

 

Lisätietoja:

 

Kimmo Rahkamo

toimitusjohtaja

Fenniarail Oy

040 749 3069

kimmo.rahkamo@fenniarail.fi

www.fenniarail.fi

Fenniarail Oy (aikaisemmin Proxion Train Oy) on yksityinen suomalainen rautatieoperaattori, joka aloittaa liikennöinnin Suomen rataverkolla vuonna 2015. Fenniarailin omistaa joukko suomalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä.

 

CZ Loko a.s. on tšekkiläinen rautatiealan yritys, joka on valmistanut ja kunnostanut vetureita ja ratatyökoneita 160 vuotta. CZ Loko valmistaa ja modernisoi vetureita tehtaillaan Česká Třebovássa ja Jihlavassa Tšekin tasavallassa.

Lisätietoa veturista

 

Tyyppi: 774.7F

Moottoriteho: 1550 kW

Voimansiirto: Dieselsähköinen (AC/DC)

Suurin vetovoima: 391 kN

Suurin nopeus: 90 km/h

 

 

 

Paino: 120 t

Pituus: 17,3 m

Akseleita: 6 kpl

Tilattu: 3 kpl

 

 

Proxion Train on nyt Fenniarail

(tiedote 13.10.2014)

 

Proxion Train on nyt Fenniarail Oy. Uusi nimemme symbolisoi suomalaisuutta,
kotimaista omistusta ja luotettavaa osaamista.

 

Omistuspohjamme on laajentunut ja vahvistunut, mikä käynnistää uuden vaiheen yksityiselle rautatieoperaattorille. Samalla haluttiin etäännyttää teollisuuden kuljetustarpeisiin vastaava toimintamme Proxion-yhtiöiden roolista riippumattomana asiantuntijapalveluita tarjoavana organisaationa.

 

Y-tunnus säilyy ennallaan. Vastaan mielelläni kaikkiin Fenniarailiin liittyviin kysymyksiin.

Kimmo Rahkamo

toimitusjohtaja

Fenniarail Oy

Ratavartijankatu 2

00520  HELSINKI

040 749 3069

kimmo.rahkamo@fenniarail.fi

www.fenniarail.fi