Dr18-veturit

Fenniarail Oy käyttää Dr18-sarjan dieselvetureita, jotka on hankittu vuosina 2015 – 2020. Kyseessä on Suomen voimakkain sekä tavarajunaliikenteeseen että raskaaseen vaihtotyöhön soveltuva veturityyppi. Veturit on toimittanut tšekkiläinen CZ Loko a.s. ja ne perustuvat veturimalliin, jota on eri variantteina vuosikymmenten aikana rakennettu yli 8000 kpl. Radio-ohjaus mahdollistaa tehokkaan toiminnan vaihtotyössä.

Tekniset tiedot

Lukumäärä 6 kpl
Pituus 17,4 m
Paino 115,2 t
Akselimäärä ja -järjestys 6 kpl, Co’Co’
Suurin akselipaino 20 t
Suurin nopeus 90 km/h
Suurin vetokyky 380 kN
Pienin kaarresäde 120 m (80 m nopeudella 5 km/h)
Nimellinen pyöränhalkaisija 1050 mm
Päämoottori ja sen nimellisteho Caterpillar 3512C, 1550 kW
Voimansiirron tyyppi AC/DC
Vetokytkinten tyyppi Unilink/Eastern-Western coupler
Kulunvalvonta ATP-VR/RHK (Bombardier Ebicab900)
Radio-ohjaus DOL 850 (TRS s.r.o.)

Tavaravaunut

Nykyiset Fenniarailin Suomen sisäisessä liikenteessä käyttämät tavaravaunut ovat Transwaggonilta Ruotsista vuokrattuja neljäakselisia Laaiis-sarjan siirtokatevaunuja. Vaunut ovat kaksiosaisia, joissa vaunupuoliskot on yhdistetty kiinteästi ns. lyhytkytkennällä toisiinsa. Suurin sallittu akselipaino on 22,5 tonnia, vaunun suurimman sallitun kokonaispainon ollessa siten 90 tonnia. Vaunuja käytetään pääasiassa sahatavaran kuljetuksiin, mutta ne soveltuvat sen lisäksi hyvin esimerkiksi paperi- ja kartonkirullien kuten myös lavatavaran kuljetuksiin.

Tekniset tiedot

Lukumäärä 22 kpl
Pituus 27,0 m
Suurin lastauspituus 2 x 12,54 m
Suurin lastausleveys 3,03 m
Suurin lastauskorkeus 3,02 m
Kokonaispaino 90 t
Suurin akselipaino 22,5 t
Suurin sallittu kuorma 63,5 t

Fenniarailin Suomessa käyttämä vaunusto tulee uudistumaan vuoden 2022 aikana.

Suomen ja Venäjän väliseen yhdysliikenteeseen on saatavilla runsaasti erilaisia vaunutyyppejä Venäjällä toimivien vaunujen vuokraajien kautta.