top of page

Fenniarailin toimitusjohtaja Lauri Helke oikaisee onnettomuustutkintaselostuksen uutisoinnissa esiintyneitä väitteitä: Kuusiakseliset veturit ovat raskaan teollisuuden turvallisia ja tehokkaita työjuhtia

26. marrask. 2024

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) julkaisi 22.11.2024 vuosi sitten tapahtunutta tavarajunan suistumisonnettomuutta koskevan tutkintaselostuksensa. Onnettomuudessa Fenniarailin tavarajuna suistui Tampereen ratapihan pohjoispään vaihteessa hiljaisessa nopeudessa. Veturi ja ensimmäisen vaunun teli suistuivat kiskoilta. Fenniarail yhtyy OTKES:n tutkintaselostuksen johtopäätöksiin ja tulee toteuttamaan sitä koskevat OTKES:n suositukset. Tutkintaselostuksen julkistukseen liittyviä mediassa esitettyjä lausumia on kuitenkin syytä oikaista.

Joissakin tutkintaselostuksen julkistusta käsittelevissä mediajutuissa huomiota sai Fenniarailin onnettomuudessa osallisena olleen veturin kuusiakselisuus tai tarkemmin 6-akselisen veturin kolmiakselinen teli. Näissä jutuissa puhuttiin ”riskivetureista”, mikä on ehdottomasti väärä tulkinta. On totta, että 3-akselinen teli aiheuttaa kaarteissa suuremmat vaakavoimat, kuin lyhyempi 2-akselinen teli. Kuitenkaan nämä vaakasuuntaiset voimat eivät koskaan itsessään voi aiheuttaa onnettomuuksia. Kuten OTKES:n tutkintaselostuksessa todetaan, oli onnettomuuspaikan vaihde erittäin huonokuntoinen ja sen kunnon valvonnassa ja kunnossapidossa oli puutteita. Vaihteen huono kunto oli havaittu myös 2-akselisten telien kulkiessa vaihteen yli veturien heilahdellessa poikkeuksellisen paljon.

Tampereen yliopisto mittasi Väylävirastolle tekemässään tutkimuksessa vuonna 2022 Fenniarailin ja muiden Suomessa käytettävien 6-akselisten vetureiden vaakasuuntaiset voimat kaarretilanteessa. Tutkimuksen perusteella Fenniarailin veturin vaakasuuntaiset voimat alittavat EN-standardin asettamat raja-arvot. Tutkimus toteutettiin jyrkässä kaarteessa, jonka kaarresäde oli alle 200 metriä. Standardien raja-arvot on annettu loivemmille, 250-400 metrin kaarresäteen kaarteille. Fenniarailin veturin vaakasuuntaiset voimat siis alittivat standardin raja-arvot myös standardia jyrkemmässä kaarteessa.

Kuusiakselisia vetureita käytetään yleisesti tavarajunien vetämiseen ympäri maailmaa. Suomessa 6-akselisia vetureita on käytetty vuosikymmenten ajan. Fenniarailin 6-akselisilla vetureilla on liikennöity kolme miljoonaa kilometriä Suomessa ja ne pohjautuvat tuhansia vetureita sisältäneeseen maailman suurimpaan veturisarjaan. Ennen Tampereen onnettomuutta 6-akselisista vetureista ei ole koskaan puhuttu ”riskivetureina”. Tässä suhteessa ainoa muutos on ratojen kunnossapidon taso. Tampereen onnettomuus tarvitsi tapahtuakseen huonokuntoisen vaihteen.

Tutkintaselostuksen julkistukseen liittyneessä uutisoinnissa mainittiin myös veturin ”kuluneet pyörät”. Tutkintaselostuksen mukaan veturin pyörät olivat Suomessa käytettävän S1002-profiilin kaikkien tarkastelumittojen osalta hyväksytyissä käyttömitoissa. Tutkintaselostuksen mukaan Fenniarail oli valvonut onnettomuudessa osallisen veturin pyörien kuntoa tehostetusti. Minkäänlaisia laiminlyöntejä kunnossapidossa ei todettu. Kuten missä tahansa liikkuvassa kalustossa, myös kiskokalustossa pyörät ovat kuluneet aina muuten kuin asennushetkellä. Raja-arvot määrittävät, koska pyörä pitää sorvata tai vaihtaa uuteen. Nämä raja-arvot eivät olleet ylittyneet. Vielä raja-arvojen ylittyessäkin on olemassa toleranssi, jonka sisällä välitöntä vaaraa ei ole.

Fenniarail näkee kriittisenä, että huomiota ratojen kunnossapidon tärkeydestä ei siirretä pois leimaamalla Suomessa vuosikymmenten ajan käytettyjä ja maailmanlaajuisesti täysin yleisesti käytettäviä 6-akselisia vetureita ”riskivetureiksi”. Kun rata on tarpeeksi huonossa kunnossa, suistuu siltä juna kuin juna. Suomen teollisuutta palvelevissa raskaissa kuljetuksissa 6-akselisilla vetureilla on ollut tärkeä tehtävä ja niin on tulevaisuudessakin.


Lauri Helke
Toimitusjohtaja
Fenniarail Oy

bottom of page